‘Hoe werkt het nou bij NEN en hoe komt een norm tot stand?’ Dat zijn vragen die vaak gesteld worden. Zeker in het EGIZ project, waar NEN een heel stelsel aan normen ontwikkelt in het kader van de Wegiz. Een complex werkveld waar we samenwerken met het ministerie van VWS, partners uit het zorgveld en waar inmiddels ruim 300 leden meedenken in verschillende EGIZ-werkgroepen. Met deze serie columns geeft NEN graag een kijkje in de EGIZ-keuken.
De waarde van een norm
We hebben normen en waarden maar bij NEN is elke norm ook waardevol, sterker nog, normen bepalen de wereld. Niet alleen bij NEN maar in de hele samenleving. Normen zijn afspraken die zijn gemaakt over waar iets aan moet voldoen. Laten we iets simpels als een baksteen nemen. Het is wel zo handig dat bepaalde typen bakstenen ook allemaal dezelfde afmetingen hebben. Andes kom je halverwege het muurtje in de problemen als je oude voorraad op is en er nieuwe moeten komen. Dus is daar een norm voor.
Alleen blijkt bij nader inzien een baksteen toch niet zo simpel te zijn want al die bakstenen moeten niet alleen dezelfde afmeting hebben, maar ook dezelfde kleur, structuur en textuur. In gelijke mate bestand zijn tegen vorst, water en hoge temperaturen en, zeker in deze tijd, in dezelfde mate herbruikbaar en circulair te zijn. En dan hebben we het over bakstenen. Laat staan wanneer we het over medische dossiers hebben waar dus echt mensenlevens van kunnen afhangen.
Communicatie
Het EGIZ project gaat over het elektronisch uitwisselen van medische dossiers/gegevens en de normen die in het kader van de Wet Elektronische Gegevens in de Zorg ontwikkeld worden. Dat betekent dat er niet alleen in de diverse werkgroepen heel hard wordt gewerkt maar ook in de communicatie daaromheen. Femke Loning is een van de mensen die zich daar mee bezig houdt. “In eerste instantie denk je hoe moeilijk kan het zijn om afspraken te maken, maar je komt er al snel achter hoe ontzettend complex het is om afspraken te maken waarbij misverstanden echt volkomen uitgesloten zijn.
En misverstanden moet je niet hebben wanneer je tegenover je behandelende arts zit, het is echt zaak om heel zorgvuldig te werk te gaan.” Een spanningsveld daarbij is dat alle stakeholders wel hetzelfde willen maar ook verschillende invalshoeken en belangen hebben. Dat maakt het verzorgen van de communicatie niet alleen complex maar ook uitdagend. “Uiteindelijk moet wel het hele EGIZ project op één lijn zitten en moeten er stappen voorwaarts zijn gemaakt,” aldus Loning.
Evenementen en webinars
Ze gaat enthousiast verder: “Naast de communicatie binnen het project gebeurt er ook veel buiten het project. Zo is er op 29 februari een online bijeenkomst voor een nieuw normontwikkelingstraject, de norm voor de specifieke gegevensuitwisseling acute zorg. In deze bijeenkomst komt naast de opdracht van het ministerie van VWS, de verwachte planning en de mogelijkheden tot participeren in de werkgroep aan de orde.
Een ander evenement is het webinar ‘Normen voor Generieke Functies’ dat op donderdag 21 maart aanstaande van 10.00 tot 12.00 wordt georganiseerd. NEN organiseert dit webinar samen met het ministerie van VWS.
Ook staat NEN samen met het ministerie van VWS, VZVZ, Nictiz, Zorginstituut Nederland en Stichting Medmij op de Zorg & ICT-beurs van 9 tot en met 11 april in de Jaarbeurs in Utrecht. En, last but not least, zijn we al druk bezig met de organisatie van het jaarlijkse NEN-EGIZ congres dat 12 september wordt gehouden…” We breken de spraakwaterval van Loning voor nu even af. Wie meer wil weten over het EGIZ project of er zelf bij betrokken wil zijn kan het bovenstaande alvast in de agenda zetten.
Evenementen zijn belangrijk
Alleen laat Loning zich niet afbreken en is ze duidelijk ook nog niet klaar. “Heb je opgeschreven dat mensen die bijeenkomsten alvast in hun agenda kunnen zetten? Mooi! Bij NEN hechten we namelijk grote waarde aan deze events en we steken er veel tijd en energie in. We hopen daarmee de betrokkenheid van belanghebbenden zoals zorginstellingen, ICT-leveranciers, CMIO’s, CNIO’s, beleidsmakers, experts en andere geïnteresseerde partijen te vergroten en nog meer de bewustwording te stimuleren over het grote belang van het elektronisch uitwisselen van gegevens in de zorg.
Tot slot is het de ideale gelegenheid om te netwerken en voor ons om feedback te verzamelen. Die gebruiken wij weer vervolgens om het EGIZ project bij te sturen, te verbeteren en nog beter aan te laten sluiten bij de behoeften en verwachtingen van alle betrokken partijen.” Ondanks de grote en complexiteit van het EGIZ programma vergeten we niet waar we het allemaal voor doen; elektronische gegevensuitwisseling, minder administratieve lasten voor de zorg en een betere zorg voor de patiënt! Met een grote glimlach kijkt ze me aan. “Oké, nu ben ik echt klaar. Voorlopig!”.
Leer hier ook de andere kijkjes in de keuken terug
Het ontstaan van normen in de zorg
Waarom NEN altijd neutraal moet blijven