‘Hoe werkt het nou bij NEN en hoe komt een norm tot stand?’ Dat zijn vragen die vaak gesteld worden. Zeker in het EGIZ project, waar NEN een heel stelsel aan normen ontwikkelt in het kader van de Wegiz. Een complex werkveld waar we samenwerken met het ministerie van VWS, partners uit het zorgveld en waar inmiddels ruim 300 leden meedenken in verschillende EGIZ-werkgroepen. Met deze serie columns geeft NEN graag een kijkje in de EGIZ-keuken.
De Chef-kok
In elke keuken heeft er iemand de regie, de chef-kok. Dat is ook logisch want anders gaat de afwashulp zich met de recepturen bemoeien, staat de patissier in de soep te roeren en bepaalt het bedienend personeel welke borden ze wanneer meenemen. In de NEN-EGIZ keuken zwaaien er zelfs twee chef-koks met de pollepel. Shirin Golyardi en Mirjam van der Gugten zijn de projectmanagers van het NEN-EGIZ Project en houden het overzicht over de voortgang. Verwacht overigens geen Gordon Ramsey-achtige toestanden. Het devies van elke NEN-norm is consensus en zo gaan ze ook in de praktijk te werk. Rustig blijven overleggen tot de juiste oplossing is gevonden.
Overzicht
Shirin Golyardi: “Je hebt iemand nodig die het overzicht houdt. NEN-EGIZ is voor NEN-begrippen een heel groot project dat ook best lang duurt. We hadden eerst een contract voor drie jaar met het Ministerie van VWS en dat is met ingang van 1 januari jongstleden verlengd met nog eens vier jaar. Dus je praat over een project van minimaal zeven jaar. We werken bij NEN met twintig medewerkers aan een hele set van normen en certificatieschema’s en doen dat ook nog eens in nauwe samenwerking met het ministerie, Nictiz, het Zorginstituut Nederland en natuurlijk het zorgveld en leveranciers. Dat zijn veel partijen en veel processen die overzicht behoeven. Wat Mirjam en ik doen, is het bewaken van dat overzicht en de overall planningen, in samenspraak met de collega’s. Daarnaast geven we tijdens congressen, zoals bijvoorbeeld recent op het Zorg & ICT congres, presentaties met updates over de stand van zaken. En monitoren we, wederom samen met andere collega’s, alle communicatie rondom het project.”
Is dat leuk?
“Ja! Dat is ontzettend leuk. Wat het vooral zo leuk maakt, is de afwisseling. Geen enkele week is hetzelfde en regelmatig kan je to-do lijstje al halverwege de dag de prullenmand in, omdat het toch weer helemaal anders loopt. De kunst is dan natuurlijk om ervoor te zorgen dat uiteindelijk toch alle dingen zijn uitgevoerd en daar gedij ik heel goed bij. Het is nooit hetzelfde en het is nooit saai en dat vind ik heerlijk. Omdat het zo’n groot project is, is het ook bij NEN een beetje learning while doing. Gaandeweg oplossingen vinden voor problemen waarvan je niet eens wist dat je ze tegen zou komen. Gelukkig zit er bij NEN en bij de externe partijen waarmee we samenwerken ook heel veel denkkracht om tot echt goede oplossingen te komen. Het is dus niet alleen leuk, maar het geeft ook voldoening”.
Personal touch
Bovendien heeft Shirin een persoonlijke motivatie bij het NEN EGIZ project. “Ik heb gemerkt dat er nog veel kan verbeteren in de samenwerking tussen zorgprofessionals en ik verwacht oprecht dat een verbeterde elektronische gegevensuitwisseling daar heel goed bij kan helpen. Er zijn patiënten die noodgedwongen veel verschillende artsen zien, dokters die allemaal zelf onderzoek (moeten) doen. De manier waarop er in de zorgsector met gegevens wordt omgegaan, gaat daadwerkelijk beter worden. Ik ben er best trots op dat ik daar een steentje aan bij mag dragen.”
Leer hier ook de andere kijkjes in de keuken terug
De totstandkoming van de NEN 7540 BgZ
Communicatie als bindende kracht