‘Hoe werkt het nou bij NEN en hoe komt een norm tot stand?’ Dat zijn vragen die vaak gesteld worden. Zeker in het EGIZ-project, waar NEN een heel stelsel aan normen ontwikkelt in het kader van de Wegiz. Een complex werkveld waar we samenwerken met het ministerie van VWS, partners uit het zorgveld en waar inmiddels ruim 300 leden meedenken in verschillende EGIZ-werkgroepen. Met deze serie columns geeft NEN graag een kijkje in de EGIZ-keuken.
De Empathische Spin in het EGIZ-Web
We willen Stephanie Jansen natuurlijk absoluut geen praatjesmaker noemen, maar dat is wel wat ze een groot deel van de dag doet. Even praten met de consultants, een babbeltje maken met een lid van het managementteam, sparren met een medewerker en contact houden met een externe relatie. Als Hoofd Cluster Zorg, Consument & Maatschappij is ze niet verantwoordelijk voor wat er uiteindelijk in de normen komt, maar wel voor de collega’s die de normontwikkeltrajecten faciliteren.
Het EGIZ-project valt uiteraard onder de Zorg en daarom houdt ze zich ook daar dagelijks mee bezig. De vergelijking met een functie in de keuken die we normaal maken gaat hier een beetje mank, verwacht dus geen toestanden met een hysterische Gordon Ramsey of een norse Herman den Blijker. Verre van dat, Jansen doet haar werk op een rustige empathische manier. Een soort van wandelende Clifton Strengths Finder die continu bezig is om mensen te stimuleren hun talenten maximaal te benutten, te motiveren en randvoorwaarden te creëren waar binnen iedereen optimaal kan functioneren. Daarnaast is het steeds weer overleggen en afstemmen om de voortgang van alle normen, en dat zijn er nogal wat, binnen haar hele cluster te waarborgen.
Is dat leuk werk?
“Dat is ontzettend leuk werk. Ik zit als een spin in het web. De dagelijkse praktijk is contact onderhouden met projectleiders en externe contacten, overleggen met EGIZ-partners en MT-partners, maar het is ook het begeleiden van medewerkers en hun prikkelen, motiveren en uitdagen. Mijn functie is een combinatie van inhoud en begeleiding en ik vind het met name leuk om nieuwe medewerkers een goede plek te geven en dan hun persoonlijke ontwikkeling te zien. Het is een uitdaging om voor elk projectweer het beste team te formeren en het is een voldoening wanneer blijkt dat het inderdaad is gelukt.”
Heb je daar een geheim wapen bij?
“Nou het is geen geheim wapen want het wordt in heel veel organisaties toegepast, maar bij NEN maken we gebruik van talentprofielen. Denk daarbij aan begrippen als organisatievermogen, communicatie, empathie, ideeënvorming, strategisch, prestatiegerichtheid en verantwoordelijkheidsbesef. Dat zijn meer dan alleen goede scrabble woorden, het zijn vooral ook belangrijke talentprofielen. Het zou te ver voeren om mijn persoonlijke top 10 hier op te sommen, maar ik maak er regelmatig gebruik van.”
Heb je een speciale affiniteit met het EGIZ-project?
“Het EGIZ project is voor mij belangrijk, net als alle andere normen waar we aan werken in het cluster. Uiteraard is het noodzakelijk om goede normen te hebben voor het elektronisch uitwisselen van gegevens in de zorg, maar dat geldt ook voor de veiligheid van speelgoed, informatiebeveiliging in de zorg en managementsystemen..”
Wat maakt de Wegiz zo belangrijk voor de zorg?
De Wet elektronische gegevensuitwisseling in de zorg (Wegiz) zorgt ervoor dat gezondheidsgegevens veilig en gestandaardiseerd digitaal worden uitgewisseld. Dit verkleint de kans op fouten, verlaagt administratieve lasten en verbetert de samenwerking in de zorg.
Stephanie Jansen en haar team bij NEN spelen een cruciale rol in het ontwikkelen van de normen die dit mogelijk maken. Hun werk legt de basis voor toekomstbestendige zorg waarin patiëntveiligheid en efficiëntie centraal staan.
Lees hier ook de andere kijkjes in de keuken terug
It Kin Net – het belang van communicatie binnen EGIZ
EGIZ is niet sexy, maar wel spannend
Van Q’s gadgets naar NEN’s hulpmiddelen
Een kijkje in de keuken bij een van de NEN duizendpoten
De totstandkoming van de NEN 7540 BgZ
Communicatie als bindende kracht