‘Hoe werkt het nou bij NEN en hoe komt een norm tot stand?’ Dat zijn vragen die vaak gesteld worden. Zeker in het EGIZ-project, waar NEN een heel stelsel aan normen ontwikkelt in het kader van de Wegiz. Een complex werkveld waar we samenwerken met het ministerie van VWS, partners uit het zorgveld en waar inmiddels ruim 300 leden meedenken in verschillende EGIZ-werkgroepen. Met deze serie columns geeft NEN graag een kijkje in de EGIZ-keuken.
Shaken, not stirred
Als James Bond weer eens door M op een gecompliceerde missie wordt gestuurd om de wereld te redden, dan is het een vast ritueel dat er eerst een bezoekje aan Q wordt gebracht. Veilig weggestopt in een hoekje van het MI6-hoofdkwartier knutselt en tovert deze technische virtuoos allerlei handige gadgets in elkaar, die in feite onmisbaar zijn. Nu zijn de relaties van NEN geen geheim agenten die de wereld moeten redden, maar goede hulpmiddelen bij het implementeren van NEN normen zijn voor hun net zo essentieel als de gadgets van Q voor 007. Het devies van NEN is niet voor niets dat het proces van toepassen van een norm net zo belangrijk is als het proces van ontwikkelen. Daarom zal het ook geen toeval zijn dat René Gouwens, productmanager bij NEN, en zijn collega’s van de afdeling Product en Innovatie helemaal aan de andere kant van het NEN-kantoor hun magic bedrijven.
Red Lining
Ik heb geen idee wat het betekent, maar het klinkt wel meteen weer lekker James Bond achtig. Rode lijnen, laserstralen, spannende toestanden. Gouwens haalt me echter snel uit de droom. Red lining is niets anders dan het proces om de verschillen in documenten te lokaliseren. “Ja, sorry, het is hier niet zo spectaculair met schietstoelen in auto’s en zelfontploffende polshorloges maar daarom zijn we niet minder trots op ons werk. Bij NEN vinden we het niet alleen belangrijk om normen te ontwikkelen maar ook om de handvatten aan te bieden die er nodig zijn om de norm in de praktijk toe te passen. Dat doen we door intern goed na te denken over wat er nodig kan zijn, maar ook door proactief buiten NEN te vragen wat bedrijven en organisaties nodig hebben om normen in place te brengen. Een van de vragen die we regelmatig tegenkomen is hoe een bedrijf in een oogopslag kan zien in hoeverre het al aan een norm voldoet. Dus daar hebben we hulpmiddelen voor ontwikkelden een daarvan werkt met red lining Kijk, zo mooi heb ik het Q nog nooit horen uitleggen.
You only live twice
Gouwens zit op zijn praatstoel en gaat enthousiast verder; “Ik werk al best een tijd bij NEN en ben betrokken geweest bij het ontwikkelen van normen. In mijn huidige rol als productmanager ben ik bezig met het ontwikkelen van oplossingen bij het gebruik van normen en dat is ontzettend leuk en uitdagend. Als we NEN 7510 nemen, de norm voor informatiebeveiliging in de zorg, dan snapt iedereen dat een grote organisatie als het Erasmus MC heel andere uitdagingen tegenkomt dan een relatief kleine organisatie als een apotheker. En misschien zijn grote ziekenhuizen meer aansprekend, maar als je alle, tussen aanhalingstekens, kleine organisaties als apothekers, huisartsen en tandartsen bij elkaar optelt dan gaat dat om minstens evenveel, zo niet meer, elektronische medische dossiers. En al die dossiers, in grote of in kleine organisaties moeten de basisveiligheid op orde hebben. Het is ontzettend interessant om in de verschillende types organisaties te onderzoeken wat de issues zijn en hoe je hulpmiddelen kunt maken en aanbieden om dat op te lossen. Zo zijn we voor NEN 7510 bijvoorbeeld een Community begonnen. Een digitaal platform waarop iedereen die met NEN 7510 te maken heeft terecht kan om vragen te stellen, ervaringen uit te wisselen en antwoorden te vinden. Wat dat betreft zijn we wel net Q, the sky is the limit.”
Wow, bedankt voor deze heldere uitleg over Product en Innovatie bij NEN! Met wie heb ik ook alweer het genoegen?
“Mijn naam is Gouwens, René Gouwens.”
Wil je meer informatie over deze Community, klik dan hier.
Een ander product dat is ontwikkeld door de afdeling Product en Innovatie, is een nieuwe functie in NEN Connect die gebruikers helpt om een beter overzicht te krijgen van de samenhang tussen de EGIZ-normen en certificatieschema’s, waardoor deze aanzienlijk wordt verbeterd.
Lees hier ook de andere kijkjes in de keuken terug
Een kijkje in de keuken bij een van de NEN duizendpoten
De totstandkoming van de NEN 7540 BgZ
Communicatie als bindende kracht
Het ontstaan van normen in de zorg
Waarom NEN altijd neutraal moet blijven